Corporate cross media

02.11.2012 | strategian kommunikointi | Ville Tolvanen

Corporate cross media

Aloittelimme vuosituhanteen vaihteessa cross median harjoittelua Intervisiossa. Ainakin Tilt.tv, Ruokala.com ja Staraoke menestyivät hyvin. Ohjelmia, sms-pelejä, verkkosivuja, tapahtumia, promootioita jne jne. Vaikka mitä mainostajille. Jopa niin paljon että saimme ihan hyvää liiketoimintaa aikaiseksi. Samalla sain ensimmäisen kosketuksen johtamiseen nuorena toimitusjohtajana. Olimme ainakin vuosikymmenen aikaa edellä.

Noin viisi vuotta sitten näin kun CNN:ää tehtiin Kolumbus Circlellä. Yksi mies, kamera ja suora lähetys. Tajusin videotuotannon arvon romahtavan ja sisällöntuotannon demokratisoituvan. Kuka tahansa voisi perustaa oman median, toimia median tavoin ja rakentaa vaikkapa televisiokanavan yrityksen sisälle. Pian automerkit ja moni muukin isompi mainostaja avasivat omia .tv kanaviaan verkkoon.

Innostuin ajatuksesta rakentaa vaikkapa Valion, Koneen, Rautaruukin, Pohjolan, Keskon tai Outotecin sisälle oman mediakanavan. Videota, ääntä, puhetta, presentaatiota, kuvia, tekstejä, mitä tahansa. Hyvää käsikirjoittamista ja formaattiajattelua. Suoritteiden tuottamisesta sisältöjen kirjoittamiseen ja tallentamiseen. Tallennetaan sisällä, ulkona ja sivussa aina kun se olisi pienen vaivan arvoista. Aina joku puuttuu sisäisistä tilaisuuksista, kaikki eivät jouda käydä messuilla, Kiinan avajaisiin pääsevät harvat valitut. Oma mediakanava olisi ratkaisu sisäiseen, ulkoiseen ja sidosryhmien väliseen viestintään.

Viisi vuotta sitten tekeminen oli vielä vaativaa. Aika kallista. Nyt koko homman voisi tehdä vaikka yhdellä puhelimella. Silti suomalaisen yrityksen viestintä integroituu ainoastaan keräämällä se muovikassiin. Vuosikertomukset, vastuuraportit, esitteet, esitykset ja presentaatiot. Paljon vaivaa kassitolkulla. Kokemuksellisesti varsin köykäistä.

Miksi KONE ei voisi olla kokemus? Miksi yritys ei viestisi sisältä, sivulta, ulkoa tai livenä? Miksi koko kommunikaatio on pelkkää nykertämistä? PDF-liitteitä alkeellisilla kotisivuilla? Rahasta ei voi olla kysymys sillä eihän fiksu tekeminen paljon maksa. ”Ei ehditä kehittää” No miten sitä soopaa sitten ehditään suoltaa kassitolkulla?

 

JAA

[et_social_share]

KIRJOITA KOMMENTTI

Jouko Pelkonen
2012-11-02 09:40:26

Hyvä Ville. Kommunikaatio hajautetuissa organisaatioissa on haaste jo omalle porukalle. Ja sitten vasta haasteessa ollaan, kun pitää kommunikoida yrityksen "tarinaa" tai "kokemusta" miksi ollaan niin hyviä jne. Pitänee tarjota sinulle kahvit.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Ville Tolvanen
2012-11-03 09:14:24

Kiitos! kahvi tienattu! kerro vaan aika & paikka.... Terkut, V

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Henri Hämäläinen
2012-11-02 10:42:09

Olin pitkään Nokialla symbian multimedia yksikössä. Yhdessä vaiheessa päätimme vaihtaa eri tiimien edistyksen raportointia videoille. Eli siis otimme screencapturea ja videota softan teon edistymisestä aina parin viikon välein. Agile SW kehityksen hengessä, "working SW over comprehensive documentation". Tämä oli tosi toimiva ratkaisu ja oikeasti kertoi paljon enemmän kuin mikään muu dokumentaatio.

Silti sen käynnistäminen ja ylläpitäminen oli aika vaikeaa. Jostain syystä se videon tuottaminen tuntui tosi vaikealta monelle tiimille. Olisiko läpinäkyvyys ollut liian hyvä? Toinen suurempi vastustus tuli siitä, että videomateriaalin katsottiin olevan paljon helpommin vuodettavaksi kuin minkään muun. Eli sisäisestäkin materiaalista piti poistaa luonnollisesti kaikki mikä paljastuessaan olisi voinut tuoda tietoa ulos joka ei ollut julkista.

Itselle jäi tosi positiivinen kuva videon käyttämisestä sisäisessä viestinnässä. Nokian ylin johto käyttikin sitä aika paljon, mutta alemmille tasoille se ei koskaan oikein maadoittunut. Ehkä sen aika tulee vielä.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

sonjak
2012-11-02 10:47:08

Jonkun pitää tarjota visio, mitä video voisi olla. Vuosikertomuksen siirtäminen videoon ei välttämättä herätä viboja, mutta ainakin ohjelmistokehityksessä videot ovat kova sana tänä päivänä, kun tuotetaan prototyypeistä elämyskonsepteja. Puolentoista minuutin video on lyömätön, kun halutaan nopeasti tarjota käsitys siitä miltä tulevaisuuden tuote tuntuu ja millaista arvoa se tarjoaa käyttäjilleen. Ainakin itselleni moisen kokonaisvaltaisen animaatiotaitoja sisältävän video-osaamisen löytäminen on tuottanut hankaluuksia.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Kimmo Kanerva
2012-11-02 12:11:22

Videotuotanto tulisi tapahtua tuoteorganisaatiossa eli tuotepääliköiden, tuotetuen sekä tuotekehityksen toimesta. Miksipä ei myös myynnissä. Näin videoista saataisiin oikeasti asiakkaita puhuttelevia eikä pelkästään visuaalisesti näyttäviä ja kalliita tuotantoja. Monesti viestintä ja markkinointi on liian kaukana ymmärtääkseen tuotteen tai palvelun hyötyjä ammattikäyttäjälle.

Viestintä ja markkinointiorganisaation tulisi viedä videotuotannon kyvykkyyksiä eteenpäin, opetella ensi itse tekemään omassa organisaatiossa ilmaiseksi sisältöä ja levittää tämä tietotaito eteenpäin.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Ville Tolvanen
2012-11-03 08:28:38

kyllä! hyvä kimmo. mutta av-tuotanto on hankalaa eikä kaikki voi sitä osata. mutta ruukin kokoisessa talossa voisi olla oma av-tiimi?

v

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Miisa Mink
2012-11-02 16:14:53

Suomalainen pelkää epäonnistumista. Tai paljastumista. Kun nysvää jotakin tekstipätkää sitä saa teoriassa nysvätä vaikka viikko tolkulla. Voi kopioda muilta. Voi kysyä amerinkan serkulta miten brandi kirjoitetaan. Mutta jos sama pitäisi heittää lonkalta videolle niin autas armias! Suomalainen esiintymis- tai asioiden selittämis-kulttuuri on kökköä ja olematonta. Itse en ole yhtään sen parempi. Tiedän, että pitäisi tuottaa omasta jutusta videota, mutta en uskalla aloittaa. Onko tukka hyvin? Näkyykö kello? Tulee vielä päivä jolloin nielen turhmaisuuteni ja avaan videokanavan.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Ville Tolvanen
2012-11-03 08:27:58

Totta. Mua ihmetyttää tää arjen pelkääminen... Monocle tekee joka kuukausi kiinnostavaa sisältöä norjan rautateista. Mistä tahansa saa hyviä sisältöjä kun osaa johtaa, käsikirjoittaa, ohjata ja muokata...

Turha "ylituotanto" tekee hallaa todellisuudella. ihan hyvin munkin täysin tuottamaton tavara menee...kai?

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Jarmo Lahti
2012-11-03 15:59:48

Asiaa. Ja ajatusta firman omasta crossmediakanavastahan voi makustella vaikka pienillä kokeiluilla, esimerkiksi asiakasseminaarin striimaamisella nettiin.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Ville Tolvanen
2012-11-04 18:29:12

Juuri näin. Tai ylipäätään julkaisemalla paljon ja vähän enemmänkin kuin olisi tarpeen? "Avautuamalla"

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.

Lisää kommentti

Kommenttisi moderoidaan tarvittaessa.